Co trzeba wiedzieć o bezsenności?

Problemy ze snem utrudniają życie nie tylko w nocy. Skutki bezsenności przekładają się na jakość funkcjonowania przez całą dobę. Jakie są najbardziej charakterystyczne objawy i przyczyny zaburzeń snu? Co warto wiedzieć na temat bezsenności?

Czym jest bezsenność?

Bezsenność to stan, który może objawiać się na różne sposoby. Najbardziej charakterystyczne oznaki zaburzeń snu to trudności podczas zasypiania, częste budzenie się w nocy lub wstawanie o zbyt wczesnej porze. Najczęstszą przyczyną bezsenności jest nadmierny stres, jednak nierzadko idzie ona w parze z różnymi zaburzeniami zaburzeń psychicznych. W przypadkach, w których zaburzenia snu są jedynie reakcją na trudniejsze wydarzenia życiowe, sytuacja szybko może ustabilizować się sama. Jednak kiedy bezsenność staje się przyczyną cierpienia lub znacznie przekłada się na funkcjonowanie, warto zasięgnąć porady u specjalisty. Kompetentny psychiatra pomoże zdiagnozować zaburzenie i ustali plan leczenia, dopasowany do potrzeb pacjenta.

Jakie mogą być skutki bezsenności?

Choć bezsenność może mieć różny przebieg i często jest ona tylko chwilowym stanem, nie można jej bagatelizować. Najwięcej negatywnych konsekwencji braku snu wynika z tego, że pacjenci zbyt późno proszą o pomoc specjalistę. W przypadku przewlekłej bezsenności nie należy zwlekać z wizytą u psychiatry. Zaburzenia snu nie tylko obniżają ogólną jakość życia, ale także przekładają się na stan zdrowia. Okazuje się, że przewlekła bezsenność zwiększa ryzyko wystąpienia różnych chorób np. depresji, nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca czy cukrzycy typu drugiego. Mogą pojawiać się także problemy z pamięcią i ogólnym funkcjonowaniem mózgu. Odpowiednie leczenie oraz terapia mogą jednak skutecznie pomóc poradzić sobie z tym problemem.