Czym są zaburzenia paranoiczne?

Dla wielu z nas z zaburzeniami psychicznymi kojarzy się przede wszystkim nerwica i depresja. Często zdarza się jednak tak, że wymienionym chorobom towarzyszą również inne zaburzenia. Mowa tutaj przede wszystkim o zaburzeniach paranoicznych, które wiążą się przede wszystkim z podejrzliwością wobec innych ludzi oraz przekonaniem, że chcą oni wyrządzić krzywdę osobie właśnie z takimi zaburzeniami.

Takie przekonania oczywiście z reguły są błędne. Czym są zaburzenia paranoiczne i w jaki sposób wygląda ich leczenie?

Charakterystyka paranoicznych zaburzeń osobowości

Wyróżnić możemy kilka symptomów, które pomagają w zdiagnozowaniu paranoicznych zaburzeń osobowości. Pacjent, u którego występuje takie schorzenie, wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest podejrzliwy wobec innych ludzi, nie ufa im i wydaje mu się, że są oni wrogo do niego nastawieni. Takie zaburzenia są niezwykle kłopotliwe nie tylko dla Pacjenta, ale również dla otaczających go osób, ponieważ jego wątpliwości często dotyczą również lojalności osób będących jego rodziną czy przyjaciółmi. Taka osoba często traktuje drobne uwagi jako groźby i odpowiada gniewem w sytuacjach, które nie są do tego przyczyną.

paranoiczne

Osoba z zaburzeniami paranoicznymi jest również nadmiernie wrażliwa na niepowodzenia czy odrzucenie, a jeśli pozostaje w związku, to zdarza jej się podważać wierność partnera, mimo że nie ma do tego podstaw. Kolejnym objawem omawianych zaburzeń jest również strach przed zwierzaniem się innym osobom, ponieważ może to się wiązać z wykorzystaniem informacji przeciwko choremu. Zaburzenia paranoiczne często rozpoznawane są u pacjentów, u których stwierdzono depresję, stany lękowe czy nadużywanie substancji psychoaktywnych.

Leczenie zaburzeń paranoicznych

Zaburzenia paranoiczne mają ogromny wpływ na życie chorego i jego relacje z innymi ludźmi, dlatego ważne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia. Z uwagi na możliwość występowania tych zaburzeń razem z depresją czy nerwicą nie u każdego Pacjenta można zastosować farmakoterapię. Pomocna może okazać się terapia indywidualna albo grupowa. Warto jednak pamiętać, że w przypadku tak skomplikowanych zaburzeń zbudowanie relacji terapeutycznej bywa bardzo trudne. W przypadku Pacjentów z zaburzeniami paranoicznymi stosowane mogą być różne techniki terapeutyczne. Jednak najczęściej zdarza się, że oczekiwane rezultaty pomaga osiągnąć terapia psychodynamiczna albo terapia poznawczo-behawioralna.