Jak rozpoznać i leczyć nerwice?

Termin nerwica był używany już w XVIII wieku na określenie zaburzeń, które dzisiaj nazywa się najczęściej nerwicowymi lub lękowymi. Mogą mieć one bardzo różne objawy i przebieg. Diagnozę stawia lekarz, warto jednak wiedzieć, jakie są najbardziej popularne objawy nerwicy.

dłonie kobietyZaburzenia nerwicowe są dość powszechne. Ocenia się, że cierpi na nie około 20% współczesnej populacji. Zapewne jest to związane z szybkim, stresującym trybem życia wielu osób.
Wśród innych przyczyn pojawienia się zaburzeń nerwicowych wymienia się:

• uwarunkowania biologiczne (na przykład stan układu nerwowego, zaburzenia poziomu neurotransmiterów);
  • czynniki środowiskowe (relacje rodzinne, społeczne);
  • traumatyczne przeżycia.

Rodzaje nerwicy

Zaburzenia nerwicowe diagnozuje lekarz psychiatra w oparciu o wywiad i dodatkowe badania, które wykluczą somatyczne przyczyny symptomów (na przykład zaburzenia hormonalne). Nerwica może objawiać się lękiem na określone sytuacje, które obiektywnie nie są niebezpieczne (klaustrofobia, agorafobia, lęk społeczny). U pacjentów może się także pojawić lęk uogólniony lub napady lęku niezwiązane z konkretną sytuacją. Mogą również pojawiać się zaburzenia lękowe wraz z depresyjnymi.

Nerwica natręctw, czyli zaburzenia obsesyjno-kompulsywne charakteryzują się nawracaniem pewnych myśli lub przymusem powtarzania konkretnych czynności. Zaburzenia pourazowe obawiają się powracającymi wspomnieniami, apatią, częstym uczuciem strachu. Nerwica może się również objawiać zaburzeniami somatycznymi takimi jak kołatanie serca, uczucie duszności lub różnego rodzaju bólami. Neurastenia to zespół symptomów takich jak rozdrażnienie, bóle głowy, uczucie zmęczenia i obniżenie nastroju.

Leczenie nerwicy

Jeśli podejrzewasz u siebie lub u bliskiej osoby nerwicę, zgłoś się jak najszybciej do psychologa lub psychiatry. Dopiero diagnoza postawiona przez specjalistę umożliwi wprowadzenie właściwej terapii. W leczeniu nerwic stosuje się głównie psychoterapię, przy nasilonych objawach także farmakoterapię.