Jak walczyć z depresją?

Depresja nie jest krótkotrwałym smutkiem czy obniżeniem nastroju, ale to zaburzenie afektywne trwające przez dłuższy czas i utrudniające funkcjonowanie w codziennym życiu. Jeśli nie jest leczona, może prowadzić do bardzo groźnych następstw. Dlatego jeśli podejrzewamy depresję u siebie lub u kogoś bliskiego, najlepiej nie zwlekać z wizytą u lekarza i rozpoczęciem odpowiedniego leczenia. Zależnie od konkretnego przypadku i nasielenia objawów sposoby radzenia sobie z tym schorzeniem mogą być rozmaite. Warto dowiedzieć się o nich więcej.

depresjaJakie mogą być sposoby radzenia sobie z depresją?

Depresja jest podstępną i niebezpieczną chorobą, dlatego po jej rozpoznaniu bardzo ważne jest szybkie skontaktowanie się z lekarzem i wdrożenie leczenia, aby móc sobie z nią poradzić. Zależnie od indywidualnego przypadku i nasilenia objawów stosuje się rozmaite sposoby walki, często specjaliści zalecają łączenie kilku z nich, aby wzmocnić efekty leczenia. Wśród najczęstszych metod warto wymienić takie jak:

• Farmakoterapia, czy odpowiednie leki przepisane przez lekarza, które wpływają na przekaźnictwo neurochemiczne w mózgu. Ich działanie nie jest natychmiastowe, ale staje się odczuwalne zwykle dopiero po kilku tygodniach i polega na wyrównaniu poziomów serotoniny oraz dopaminy, których jest zbyt mało u osoby chorej na depresję.
  • Psychoterapia, czyli spotkania z terapeutą, których zadaniem jest dojście do przyczyn depresji. Często następuje wtedy zmiana myślenia, zaczyna się dostrzegać inną perspektywę patrzenia na ludzi i swoje życie, co pozwala na zmniejszenie nasilenia, a nawet całkowite wyeliminowanie objawów choroby.
  • Aktywność fizyczna podejmowana regularnie co najmniej trzy razy w tygodniu to również ważny element walki z depresją. Mogą to być różnorodne ćwiczenia, bieganie czy nawet szybkie marsze, bo wszystkie te czynności wpływają na polepszenie nastroju i dzięki temu zmniejszenie nasilenia objawów chorobowych.
  • Rozładowywanie stresu i różnorodne techniki relaksacyjne, które pomagają zredukować nadmiernie wysoki poziom napięcia. Dla każdego relaksujące może być coś innego, np. aktywność fizyczna, czytanie książek czy dbanie o swój ogródek, ale warto indywidualnie szukać tej czynności, która najbardziej pomaga w odpoczynku.